January 23, 2013

Obses Dengan Body Posture Yang Cantik Tak?

Jealous tu lumrah laa kan? Mesti korang pun rasa jealous bila nampak orang lebih dari korang kan? Eleh, tak ngaku. Its common thing laa. Takkan laa tak nak ngaku. Ok, so kalau orang pompuan, I'm sure sangat mesti ada yang obses untuk dapat body posture yang cantik kan? So, bertuah laa siapa yang baca entry kali ni yea. Fasalnya, aku nak share something yang sangat-sangat valuable laa. *I think*

Pernah ambil tau tak sebelum ni body korang type apa? Bukan Arial, Times New Roman atau Italic semua tu ok, maksud aku body type korang tergolong dalam jenis apa? Mesti ada yang jawab. Kurus. Gemuk. Sedang-sedang. Eh, aku tinggi apa. Hmm, aku pendek laa. Bukan! Semua pun bukan. Meh sini aku nak bagitau sikit. Body type ni ada 3 jenis je tau. Ectomorph, Mesomorph and Endomorph. Ceh! Sejak bila aku mula menggunakan ayat-ayat saintifik yang power macam nih? *Berfikir*

Ok, apa benda yang aku mengarut di atas sebentar tadi? Tak, sena-nya aku yang mengarut atau korang yang tak tahu? Honest. Kalau tak tau, aku nak mula ceta laa ni. Tak tau?? Ok, meh sini cikgu bagi penerangan sikit ye anak-anak.
 
credit to Google

1. Ectomorph

Ectomorph ni natural-skinny. Biasanya appearance kategori ni yang tinggi lampai and agak kurus. Dah namanya tinggi kan. So, biasanya pompuan yang dalam kategori ni have a long arms and legs. Mereka ni jugak biasanya nampak memang skinny laa. No muscle. Mempunyai kadar metabolisme yang cepat dan efisien, tapi memang susah sangat bagi dorang untuk menambah berat badan. Ciri fizikal yang paling ketara, mereka ni mempunyai bahu yang kecil, dada and buttocks yang small size.

Contoh-contoh orang yang memiliki tubuh jenis endomorph.

Taylor Swift

Jessica (SNSD)

Kiera Knightley

Nampak tak? Agak kurus kan? Tapi bukan laa disebabkan oleh aneroxia nervosa. Tu dah melampau. Ni dikira kurus laa, tengok, perut pun tak bonceet! Opss... Kalau macam diorang ni, makan nasi satu periuk pun takkan gemOk!!

2. Mesomorph

Mesomorph ni pula middle-size laa. Boleh dikatakan, tak gemuk sangat dan tak kurus sangat. Sedang-sedang je laa. Ok, ciri-ciri orang macam ni pulak, boleh nampak sangat dari posture badannya yang korang boleh cakap 'perfect body'. Percaya atau tidak, body type macam ni yang selalu diidam-idamkan oleh semua pompuan. Well, segelintir je kot. Body type macam ni biasanya akan nampak more naturally muscular, naturally lean, have a perfect shoulder dan kadar metabolisme mereka sangat efisien!

Siapa diantara mereka yang bertubuh Mesomorph??

Selena Gomez

Katrina Kaif

3. Endomorph

Endomorph ni pulak, last body type yang akan dibahaskan di sini ok. Yang ni aku tak payah nak mention panjang lebar laa ye. Semua dah boleh teka apa body type yang seterusnya ni. Yang pasti, gempal dan berisi. Chubby-chubby looks camtu laa. 

So, siapa agaknya yang ber'body' macam ni? Ni bukan gemok ye? Ni endomorph yang membawa maksud round body, large hips and high waist. Yang ni rasanya tak yah tunjuk gambar laa yea. Aku cuma andaikan seperti:


Cukup laa kan. Sena-nya tak laa macam ni sangat, maksud aku yang sedang-sedang laa. Tak laa macam ni sangat. Ni cuma pembayang je. 

♥kieyuka-hanie♥

No comments:

Post a Comment

Hi, feel free to ask. No harsh words, please.