January 3, 2013

Snowflakes Really Exist?

Ok, this weird thinking comes into my mind bila adik aku yang baru Darjah Empat tu tanya benda ni. Ne kerana pengaruh kartun yang dia tengok tu laa. Memandangkan hari tu cuti Krismas, kartun kat TV tu pun banyak yang ada snowflakes-snowflakes laa bagai.Tapi, cantik jugak soalan dia kan? Membuatkan kita ingat balik masa belajar Geografi dulu. Hehehe, ada bakat adik aku nak jadi cikgu ye. Dan aku pulak jadi anak murid yang akan jawab soalan-soalan dia tu.

Bagaimana Salji Terjadi?
By the way, from my explanation for my adik tu. Salji tu macam hujan jugak. Ianya terhasil daripada pemeluwapan dalam jisim-jisim udara yang sedang naik dan disejukkan kepada suhu, bawah dari takat beku. Salji ni berlaku apabila paras beku terlalu hampir dengan permukaan bumi. Iaitu di bawah 300m. Tak tinggi kan? Haa~ pasal paras beku yang rendah ni laa, hablur ais tadi tu, tak sempat cair bila turun ke bumi dan terjadilah salji. salji ni macam salji yang korang korek dalam peti sejuk masa kecik-kecik tu. Kononnya aiskrim kan.

Do snowflakes really exist? Atau dorang saja create bentuk camtu?

Snowflakes ne comel kan? Macam cornflakes. Teeheee ^__^

File:Schneeflocken in Deutschland - 20100102.jpg



<This is the image of the snowflakes through the optical microscope lens>

Ok, bagi soalan kedua ni, tengah belari-lari dalam otak aku jugak. Agak mencabar pemikiran jugak. Ada betul jugak soalan adik aku ne kan. Aku pun tak pernah terfikir pasal snowflakes tu. Well, ne membuatkan ringan je jari-jari aku ne nak search kat Google. From my research tu, banyak jugak orang tanya pasal benda ne betul-betul exist or what? 

Bagi melegakan ke'confused'an korang. Sebenarnya snowflakes really exist. Wahh, bangga sikit sebab dapat cari benda nih. But it was tooooooooooooo tiny to be seen by your naked eyes. Jadi korang need a LARGE camera lens or microscope laa untuk tengok benda comel ne. Lihat laa. Betapa kerdilnya snowflakes di lengan baju orang tu kan. Dan perlu korang tau jugak. Snowflakes tu sangat sangat berbeza antara satu sama lain. Bagaikan adik beradik tiri, mereka memang berbeza. 

Well. Tamat laa research aku pasal benda nih dan agak berpuas hati la. Thanks for reading this. ^___^

♥kieyuka-hanie♥

No comments:

Post a Comment